Erhverv

Erhvervshus Midtjylland sætter fokus på E-eksport

Interessen for globale online markedspladser som Amazon, Alibaba og Zalando er høj hos de små og mellemstore virksomheder. Den 4. februar har interesserede virksomheder en gylden mulighed for at møde hele 15 online markedspladser og få et indblik i de enkeltes speciale.

Interessen for globale online markedspladser er ikke blevet mindre under coronakrinsen, hvor mange virksomheder har været afskåret fra at eksportere på mere traditionel vis. Men nye tal viser, at det kun er et fåtal af de små og mellemstore virksomheder, der har øget deres digitale salg til udlandet under krisen.

Det kalder på handling, og derfor er Erhvervshus Midtjylland medarrangør af en online konference, hvor interesserede virksomheder kan blive klogere på deres muligheder i forbindelse med globale online markedspladser:

”Samme tid sidste år afholdte vi en fysisk konference om emnet med mere en 250 virksomheder, hvor pladserne blevet revet væk. Vi ved derfor, at virksomhederne er særdeles interesseret i emnet, men nu skal vi have hjulpet dem helt i mål – og derfor er det også vigtigt for mig at sige, at vi i Erhvervshus Midtjylland efter konferencen er klar med vejledning og hjælp til, hvordan du som virksomhed tager de første skridt og kommer i gang med at sælge på en relevant online markedsplads”, siger Peter Ekmann, afdelingschef i Erhvervshus Midtjylland.

Det er endnu vigtigere end tidligere at sætte fokus på, hvordan man som dansk virksomhed øger sit salg gennem netop de globale online markedspladser. Derfor er konferencens program spækket med spændende oplægsholdere og byder på en generel introduktion til, hvad globale online markedspladser er, og derudover får deltagerne indsigt i en nylig undersøgelse af 800 virksomheders erfaring med online markedspladser.

Vigtigst for de deltagende virksomheder er at de får præsenteret 15 online markedspladsers muligheder for eksport – f.eks. er de to største kinesiske online markedspladser: Alibaba’s Tmall og JD.com og de tre største tyske: Amazon, OTTO og Zalando bl.a. på programmet. Markedspladsernes muligheder bliver præsenteret af repræsentanter fra de enkelte markedspladser:

”I en lille økonomi som den danske er der store forretningsmæssige eksportgevinster ved at anvendeglobale online markedspladser som springbræt til den store verden. Etableringsinvesteringen til at eksportere via netop disse online markedspladser er relativt små sammenlignet med traditionel eksport, og det er attraktivt for både små nyopstartede virksomheder og mere etablerede virksomheder, specielt da indtjening per medarbejder er dobbelt i forhold til traditionel virksomhed uden eksport”, lyder det fra Thomas Jensen, CBS.

Med deltagelse af hele 15 online markedspladser er målet med konferencen, at deltagerne får ny og brugbar viden med hjem, så de kan gå tilbage til deres virksomheder og arbejde med en øgning i deres salg via de globale online markedspladser.

I tiden efter konferencen vil Erhvervshus Midtjylland afholde opfølgende webinarer med en lang række online markedspladser, hvor deltagerne desuden vil få mulighed for individuelle dialoger med den enkelte globale online markedsplads, så de er bedre rustet til at træffe et kvalificeret valg om, hvorvidt de ønsker at sælge via disse eller ej.

Kommentarer