Hammershøj

Hammershøj skole inviterede lokalsamfundet og erhvervslivet indenfor

Se billedserie Omkring 500 besøgende tog imod Hammershøj Skoles invitation til Åben Skole torsdag i sidste uge. Her var også erhvervslivet og lokale foreninger repræsenteret. Foto: Viborg Netavis

Omkring 500 lokale borgere tog imod invitationen om at besøge skolen torsdag eftermiddag og aften i sidste uge.

Der summede af liv på gangene og af koncentration i klasselokalerne, da Hammershøj Skole torsdag i sidste uge åbnede dørene for borgerne i lokalområdet.

Skolebørnene var kommet på overarbejde, fordi de mange besøgende i dagens anledning havde fået lov til at kigge eleverne over skulderen for at se, hvordan undervisningen foregår i dag.

Fra mellemtrinnet og opefter arbejder eleverne i dag med et ugeskema, hvor de selv er med til at tilrettelægge, hvornår de løser hvilke opgaver – og hvornår de holder pauser. Så længe de når det, de skal fra tirsdag til tirsdag.

Artiklen fortsætter under billedet…

En undervisningssituation anno 2017: Oliver Tørslev-Thomassen (tv) laver dansk grammatik, mens William Kristiansen og Cosmo Flodager (th) skriver ’en kedelig historie’, og pigerne bagved noget helt tredie. Foto: Viborg Netavis

Avisens udsendte kiggede ind til 6. klasse, hvor Oliver, William og Cosmo lavede danskopgaver. William og Cosmo skrev stil – eller en historie, om man vil – hvor bestemte ord skulle indgå, mens Oliver lavede grammatikopgaver.

Klassen undervises og superviseres på skift af dansklærer Signe Thalwitzer og matematiklærer Michael Vendelboe, men eleverne arbejder med deres opgaver på tværs af fag og klasser.

De store elever i udskolingen undervises på interesselinier, der går på tværs af alder og klassetrin.

I skolens kælder er der skabt et krea-rum, hvor Rikke Richtendorff underviser i blandt andet håndværk, design og billedkunst. Denne torsdag blev der kreeret kjoler af genbrugsmateriale som pap og plastik, og i sløjdlokalet blev der skabt brugsting i træ.

Artiklen fortsætter under billedet…

4 piger fra henholdsvis 8. og 7. klasse havde kreeret flotte kjoler af genbrugsmaterialer. Fra venstre; Savannah Libach (14), Ann Jensen (13), Sofie Frederiksen (13) og Dagmar Olsson (13). Foto: Viborg Netavis

Foreninger og erhvervsliv

Et par af  byens store foreninger var også tilstede på skolen torsdag. Trojka var repræsenteret i skolens gymnastiksal, hvor børn kunne prøve kræfter med springgymnastik, og i indskolingens fællesrum viste Hammershøj-spejderne film og billeder fra Spejdernes Lejr, som de deltog på i sommer.

Trojkas gymnastikafdeling var til stede i skolens gymnastiksal, hvor børnene kunne prøve kræfter med spring og saltomortaler. Foto: Viborg Netavis

Formålet med Åben Skole-arrangementet er med skolen egne ord at ‘bygge bro’ til det omgivende samfund – herunder netop foreninger, men også erhvervslivet.

Derfor var flere lokale virksomheder repræsenteret for at fortælle noget om uddannelsesmuligheder indenfor forskellige brancher, og kirken var såmænd også repræsenteret.

– Vi vil blandt andet gerne introducere de unge for teologiuddannelsen, den støder de ikke på så mange steder, fortalte sognepræst Anders Ellebæk Hansen.

Flere virksomheder inden for forskellige håndværk var repræsenteret, fordi der er en udtalt mangel på håndværkere, og det bliver kun værre, lød forklaringen. Så både Taulborg Byg & VVS, Tjele El-Service og Hammershøj Autoophug forsøgte at fange de unges interesse.

Hen under aften var der fællesspisning i indskolingens fællesrum. Foto: Viborg Netavis

Arrangementet startede klokken 15.30, så hen under aften var der mad til alle gæster og udstillere, inden aktiviteterne fortsatte – blandt andet med foredrag. Arrangementet sluttede med en debat mellem repræsentanter for erhvervslivet og tre 9. klasseselever.

Stor tilfredshed

På Hammershøj Skole er man meget tilfredse med forløbet af arrangementet.

– Vi synes virkelig, det gik supergodt; vi har faktisk hænderne lidt oppe over hovedet. Vi har fået mange fine tilbagemeldinger fra både forældre, men også repræsentanterne fra erhvervslivet, fortæller skoleleder Jens Lange Jepsen.

Han føler sig overbevist om, at skolen vil lave noget lignende igen – med nogle justeringer.

Her nævner han, at man blandt andet vil give de store elever en ‘bunden opgave’ med at tale med de forskellige virksomheder, for at de mere målrettet undersøger, hvad erhvervslivet har at tilbyde omkring lærepladser og praktikmuligheder.

– Det er heller ikke sikkert, at det skal være hvert år, vil afholder dette – måske kun hvert andet, men det finder vi ud af, når vi har evalueret på det hele, slutter han.

Kommentarer