Bjerringbro

Togskinner skal fræses mellem Bjerringbro og Viborg

Hver dag kører der over 3000 tog på det danske jernbanenet, og det slider på skinnerne. For at passagererne kan få en god og rettidig togtrafik er det vigtigt, at skinnenettet er godt vedligeholdt.

En vigtig del af vedligeholdelsesarbejdet består i at slibe, fræse og høvle skinnerne. Det arbejde sørger en række specialtog for. Togene har vidt forskellige opgaver, og på disse sider kan du læse mere om specialtogene og om den effekt, deres arbejde har på skinnerne.

Fræsetoget starter den 12. maj i Bjerringbro og kører frem til den 19. maj over strækninger ved Rødkærsbro, Rindsholm, Viborg, Ravnstrup, Stoholm og Højslev

Fræsetoget fjerner ved lav hastighed en stor del af de revner, der opstår på kørekanten af jernbaneskinnerne, inden de når at vokse sig store.

Det gør, at skinnerne kan holde længere, inden de skal udskiftes, og det reducerer risikoen for skinnebrud. Togets fræsehjul kan fræse over en millimeter af togskinnen pr. passage. Normalt vi der fræses mellem 1-3 passager efter behov. På en nat kan det fræse op til tre ton jern af skinnerne. Jernet bliver herefter kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt.

Fræsetoget er knap 44 meter langt og vejer 155 ton med fræsespånerne. Det har to fræsehjul og et slibehjul i hver side. Togets kørehastighed er max 70 km/t på danske skinner. Når det fræser skinner, kører det meget langsomt – kun op til 0,6 km/t.

Banedanmark lejer togene hos internationale jernbaneentreprenører, og slibetogene betjenes af specialuddannet personale. Herudover kører der en lods fra Banedanmark med på toget. Lodsen er sikkerhedsuddannet og har det nødvendige strækningskendskab.

Når skinnerne slibes, fræses og høvles giver det færre vibrationer i sporet, revner i skinnerne fjernes, og afstanden mellem skinnerne optimeres. Alt sammen er det med til at sikre, at sporet er i god form og dermed ikke kræver så mange reparationer. Samtidig reduceres støjen fra skinnerne.

Kommentarer